Από ποιους εικονογράφους
(κλασικούς ή σύγχρονους) έχεις εμπνευστεί;
Υπάρχει κάποια τάση ή κίνημα στην τέχνη
που σε έχει επηρεάσει περισσότερο;
Κίνημα ή συγκεκριμένη τάση
δεν υπάρχει. Υπήρχε ο Enki
Bilal, που δεν το ξέρει φυσικά, αλλά με έμαθε
να ζωγραφίζω. Υπήρχε ο Gaudi, ο Jean Dubuffet, o
Hundertwasser, ο Karel Appel, o Corneille, η Niki de saint Phalle,
o Ακριθάκης και τόσοι τόσοι άλλοι που
μου μάθανε να αγαπώ το χρώμα και τα
μοτίβα. Και μετά ήρθαν οι Roger Olmos, Einar
Turkowski, Delphine Durand, Muriel Kerba, David Roberts, Anna Laura
Cantone, Christian Voltz κ.α. Kαι τώρα έχουν έρθει οι I. Arsenault, C.Sobral, Stian Hole, Maisie
Paradise Shearring, Carson Ellis και άλλοι άλλοι
πολλοί.
AΛΛΑ πριν από όλους αυτούς
υπήρξε ο Ali Mitgutsch που είχαν βιβλία του τα ξαδέλφια μου
στο σπίτι τους και τρελαινόμουνα με τις
εικόνες του και τις λεπτομέρειές του.
Και θεωρώ πως μαζί με την "Κιβωτό του Νώε"
της Judy Brook και τα βιβλία του Alain
Gree αποτελούν τα τρία ονόματα με έκαναν να
θέλω να γίνω εικονογράφος.
Η εικόνα διαμορφώνει
τη φαντασία. Όταν ζωγραφίζεις, σκέφτεσαι
ότι οι εικόνες θα ζωντανέψουν στη
φαντασία των παιδιών;
Πάντα δουλεύω με τη σκέψη
ότι θέλω ένα παιδί να ψάξει μέσα στην
εικόνα. Να σταθεί σε επιμέρους λεπτομέρειες,
να δει παράλληλες ιστορίες στο κάδρο,
να παρατηρήσει. Ουσιαστικά να δει όλο
το δάσος, όχι μόνο το δέντρο. Δεν ξέρω αν
με αυτό ζωντανεύω τη φαντασία των παιδιών
ή την ισοπεδώνω. Η επιθυμία μου πάντως
είναι να τα μαγέψω.
Τι σχέση έχει ένας
εικονογράφος με την παιδικότητα; Πόσο
καθορίζουν τη δουλειά του οι παιδικές
του αναμνήσεις;
Νομίζω ότι όλοι όσοι
ασχολούμαστε με αυτή τη δουλειά κουβαλάμε
πάντα το μικρό παιδί που ήμασταν κάποτε.
Μαζί μ' αυτό έρχονται και παιδικές
αναμνήσεις, βιώματα. Όλα αυτά, θέλοντας
και μη, αποτυπώνονται στο χαρτί. Για
παράδειγμα, το σαλόνι της γιαγιάς μου
υπάρχει σε διάφορα βιβλία που έχω
εικονογραφήσει. Άλλες φορές μια πολυθρόνα,
άλλες ένα τραπεζάκι ή μια λάμπα. Υποθέτω
πως έτσι νιώθω οικείο το χώρο που
εικονογραφώ, τον κάνω δικό μου με έναν
τρόπο. Δουλεύω πιο άνετα και νιώθω
ασφαλής μέσα σε αυτόν.
Έχεις ασχοληθεί αρκετά με
την εικονογράφηση και τα εξώφυλλα
παιδικών βιβλίων. Η εικόνα ασκεί σίγουρα
μιας μορφής διαπαιδαγώγηση. Μπορεί μέσα
από το έργο ενός εικονογράφου να
καλλιεργηθεί στο παιδί η ευαισθησία
απέναντι στα προβλήματα του
σύγχρονου κόσμου;
Εννοείται πως η εικόνα έχει
και αυτόν το ρόλο, είτε είναι σε βιβλίο,
είτε σε μια ταινία ή σε μια διαφήμιση.
Δεν μπορεί να λύσει τα προβλήματα φυσικά
-μακάρι να μπορούσε- αλλά ένα μικρό σποράκι
μπορεί να το ρίξει. Η λεπτομέρεια μιας εικόνας αρκεί για να διαμορφώσει εμμέσως
αντιλήψεις. Και μάλιστα όσο λιγότερο
διδακτική είναι η εικόνα, τόσο πιο
αποτελεσματική θεωρώ πως γίνεται.
|
"Around the world in 80 days" |
Στο σύγχρονο ψηφιακό
κόσμο ποια είναι η θέση του παιδικού
βιβλίου; Πώς βλέπεις το μέλλον του;
Δεν
θεωρώ ότι η σύγχρονη τεχνολογία καταργεί
το παιδικό βιβλίο. Απλά του δίνει ένα
νέο χαρακτήρα. Κακά τα ψέματα, αν ένα
βιβλίο είναι καλό είτε το διαβάσεις
τυπωμένο, είτε το διαβάσεις από τάμπλετ, πάλι καλό βιβλίο θα είναι. Και πάλι για
ανάγνωση θα μιλάμε. Το μόνο που κάνει
τη διαφορά είναι το βιβλίο σαν αντικείμενο.
Και αυτό δύσκολα ανατρέπεται. Και μόνο η ράχη ενός βιβλίου σημαίνει πολλά για τον αναγνώστη.
Παρατηρείς
τα τελευταία χρόνια πως η εικονογράφηση
του παιδικού βιβλίου στρέφεται προς
νέες κατευθύνσεις; (π.χ: συνδυασμός
ζωγραφικής και κολάζ, στροφή προς το
ναΐφ, νέα υλικά κ.λπ).
Παρατηρώ
τεράστια ελευθερία. Μια στροφή στην
παιδικότητα και την απλότητα. Το βλέπω
και σε μένα, που ίσως και λόγω της δουλειάς
μου στο σχολείο, τα τελευταία χρόνια
μου αρέσουν οι απλές ξυλομπογιές και
οι χαλασμένοι μαρκαδόροι -ναι, αυτοί οι
γνωστοί, οι χωρίς καπάκια, που γράφουν
και δε γράφουν αλλά μουντζουρώνουν
υπέροχα!
Ουσιαστικά τα μέσα παραμένουν
τα ίδια. Μόνο ο υπολογιστής έχει προστεθεί
ως προς την επεξεργασία. Αλλά το
γοητευτικό σε αυτή τη δουλειά είναι
αυτό που λέω πάντα: Χιλιάδες εικονογράφοι,
όλοι με τα ίδια 5-10 υλικά στα χέρια τους.
Πως γίνεται και προκύπτουν τόσο
διαφορετικές δουλειές μεταξύ τους; Και τόσο υπέροχες και μοναδικές όλες;
Ρητορικό ερώτημα αυτό...
***