Τετάρτη 2 Μαρτίου 2016

Το πορτρέτο ενός καλλιτέχνη: Jackie Morris



Έργο εμνευσμένο από γλυπτό του Mister Finch [1]

Της αρέσει να διαβάζει, να ζωγραφίζει, να πλέκει, να κάνει βόλτες ψάχνοντας λέξεις. Η εικονογράφος και συγγραφέας Jackie Morris ζει ήσυχα, γράφει πλάι στη θάλασσα. Όταν ήταν μικρή, ήθελε να γίνει αρκούδα. Τώρα ζωγραφίζει τα ζώα, αποτυπώνει στο χαρτί τις διαθέσεις και τη σοφία τους, με πινελιές από τη μεσαιωνική παράδοση και τη μοντέρνα τέχνη. Οι ηρωίδες των παραμυθιών της δεν είναι ωραίες κοιμωμένες που περιμένουν έναν πρίγκιπα να τις ξυπνήσει. Είναι κορίτσια γεμάτα θάρρος, που αφήνουν τα σπίτια τους και αναζητούν τη ζωή μόνα τους

"Song of the golden hare"
Θα ήθελες να μας πεις λίγα πράγματα για τη ζωή σου; Πότε  ξεκίνησες να ζωγραφίζεις, πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την εικονογράφηση;

Μεγάλωσα στο Evesham του Worcestershire, στη Μεγάλη ΒρετανίαΤο σχολείο το μισούσα, ήθελα να ζωγραφίζω. Σπούδασα καλές τέχνες, αντίθετα με τις συμβουλές των δασκάλων μου και των γονιών μου, αλλά συμβιβάστηκα αποφασίζοντας να ασχοληθώ με την εικονογράφηση. Κατά τρόπο ειρωνικό, σε μια εποχή που οι εκδόσεις παραπαίουν από τη μια κρίση στην άλλη, όταν το να εργάζεσαι στο βιβλίο και να προσπαθείς να βγάλεις τα προς το ζην  δεν υπήρξε ποτέ τόσο δύσκολο (με τους εκδότες να κάνουν εκπτώσεις στα μπεστ σέλερ και τα καινούργια βιβλία, τα βιβλιοπωλεία να κλείνουν, τις  βιβλιοθήκες να στερούνται πόρους), υποβοηθώ την καριέρα μου στο χώρο πουλώντας τα ζωγραφικά μου έργα. Μου πήρε λίγο καιρό να καταλήξω σ' αυτό.

Υπάρχει ένα κείμενο, βιβλίο, παραμύθι, τραγούδι που θα ήθελες να εικονογραφήσεις και δεν το έχεις κάνει ακόμη;

Οτιδήποτε έχει γράψει η Angela Carter, το "Wizard of Earth Sea" της Ursula Le Guin και μια καινούργια ιστορία για μια πολική αρκούδα, που τριγυρίζει στο μυαλό μου.

Με τι είδους εικονογραφήσεις έχεις ασχοληθεί; Θα ήθελες να μοιραστείς κάποια ξεχωριστή εμπειρία σου στην εικονογράφηση ενός βιβλίου;

One cheetah one cherry
Πρέπει να δει κανείς τα βιβλία μου προσεκτικά, για να καταλήξει σ' ένα συμπέρασμα. Κάθε μου εικονογράφηση είναι ένας διάλογος με το κείμενο. Κάθε βιβλίο είναι μια δοκιμασία, ένας αγώνας. Αυτό δεν αλλάζει. 

Τι υλικά χρησιμοποιείς συνήθως; 
Δουλεύω κυρίως σε ακουαρέλα.

Ποια ώρα της μέρας προτιμάς να δουλεύεις; Ζωγραφίζεις πάντα στο σπίτι;
Ζωγραφίζω στο εργαστήρι μου, αλλά διαβάζω έξω.

Τι υπάρχει αυτή τη στιγμή πάνω στο γραφείο σου;  
Ρολόγια, ένας υπολογιστής, ένα σημειωματάριο, μολύβια, ένα φλιτζάνι τσάι, μια κλεψύδρα, μερικές πολικές αρκούδες και αρκτικές αλεπούδες.

Ετοιμάζεις  κάτι αυτόν τον καιρό;
Ετοιμάζω γύρω στα πέντε βιβλία, το σχέδιο για μια χριστουγεννιάτικη κάρτα και υπάρχει κι κι ένα βιβλίο που τριβελίζει τη σκέψη μου  και  περιμένει να γραφτεί.

"Curious lovers: The fox & the hare"
"Δεν είμαι φαν των παιδικών βιβλίων. Μου αρέσουν τα βιβλία για όλους. Αυτά που μπορεί να τα διαβάσει όλη η οικογένεια. Δεν κάνω αυτό που κάνουν πολλοί, να έχω στο μυαλό μου το παιδικό κοινό όταν δουλεύω. Δεν γράφω συχνά για το παιδί που ήμουν κάποτε. Προσπαθώ να αιχμαλωτίζω ιστορίες σ' ένα δίχτυ, σαν να κυνηγώ πεταλούδες, να κολλάω τις λέξεις πάνω στο χαρτί, για να ελευθερωθούν αργότερα στο μυαλό του αναγνώστη."
 

Η εικονογράφηση είναι για σένα επάγγελμα ή χόμπι; Στη Βρετανία υπάρχει δυνατότητα βιοπορισμού από την εικονογράφηση;
Πάντοτε μισούσα τη λέξη "χόμπι". Δεν είναι χόμπι, είναι η ζωή μου. Από 27 χρονών δεν έχω ασχοληθεί με τίποτα άλλο. Ναι, υπάρχει δυνατότητα βιοπορισμού, αλλά εξαρτάται από το τι θέλεις στη ζωή σου. Θέλω να κερδίζω όσα χρειάζεται για να συνεχίσω. Τίποτα παραπάνω.


Από ποιους εικονογράφους (κλασικούς ή σύγχρονους) έχεις εμπνευστεί;

Τον Brian Wildsmith, τον James Mayhew, τον Nicola Bailey, την Angela Barret, τους ζωγράφους του Μεσαίωνα, τον Marc Chagall, τον Picasso, τη Frida Kahlo, τον Shaun Tan, τη Rebecca Dautremer, τον Charles Tunnicliffe και πολλούς άλλους.

"The wild swans"
Η εικόνα διαμορφώνει τη φαντασία. Όταν ζωγραφίζεις, σκέφτεσαι ότι οι εικόνες θα ζωντανέψουν στη φαντασία των παιδιών;
Το ελπίζω.

Τι σχέση έχει ένας εικονογράφος με την παιδικότητα; Οι παιδικές σου αναμνήσεις καθορίζουν το έργο σου; 
Τα πάντα στη ζωή μου επηρεάζουν και διαμορφώνουν το έργο μου.

Συχνά ζωγραφίζεις ζώα (αρκούδες, λαγούς, κουκουβάγιες, ελάφια). Ποια είναι η σχέση σου μαζί τους; 
Αγαπώ τα ζώα, την άγρια φύση. Όταν ζωγραφίζω ζώα, προσπαθώ να συλλάβω κάτι από την ψυχή τους. Θα ήθελα να ζωγραφίσω περισσότερα άλογα.

"Something about a bear"
Πιστεύεις ότι μια νέα εικονογράφηση είναι μια διαφορετική προσέγγιση ή ερμηνεία της ίδιας ιστορίας; 
Υπάρχουν τόσοι πολλοί και διαφορετικοί τρόποι να ερμηνεύσεις μια ιστορία όσοι είναι και οι άνθρωποι. Και περισσότεροι, γιατί όλοι μεγαλώνουμε και αλλάζουμε. Αυτή η ιστορία σήμαινε κάτι για μένα όταν ήμουν νέα και περισσότερα τώρα, που είμαι μεγαλύτερη. Και θα αλλάξει πάλι. 

Το περιβάλλον που ζεις επηρεάζει τον τρόπο που ζωγραφίζεις; Θα ζωγράφιζες με τον ίδιο τρόπο αν ζούσες αλλού;
Ζω εδώ γιατί υπάρχει άπλα. Στις πόλεις το πλήθος, ακόμη και τη νύχτα, με δυσκολεύει. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι,  σ' έναν τόσο μικρό χώρο,  να φωνάζουν τα όνειρά τους... Θέλω να βλέπω τον σκοτεινό ουρανό, τα αστέρια, τις φάσεις του φεγγαριού, τον ουράνιο θόλο που περιστρέφεται μαζί με τη Γη.   

*** 

[1] Η πρώτη εικόνα είναι έργο εμπνευσμένο από ένα γλυπτό του Βρετανού καλλιτέχνη Mister Finch. Φιλοτεχνήθηκε για τον αμερικανικό οργανισμό "Kids need to read" που στόχο έχει να προωθήσει τη φιλαναγνωσία σε παιδιά που λόγω ανέχειας δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν βιβλία. Η Jackie Morris κάνει κάθε χρόνο ένα έργο γι' αυτόν τον οργανισμό. 

[2] Για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τα βιβλία της Jackie Morris ρίξτε μια ματιά εδώ.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου