Σάββατο 1 Απριλίου 2017

Tο πορτρέτο ενός καλλιτέχνη: Mouni Feddag


Η Mouni Feddag αποφάσισε να ασχοληθεί με την εικονογράφηση όταν σπούδαζε γραφιστική. Ήταν ο ευκολότερος τρόπος να κερδίζει κοπλιμέντα από καθηγητές και συμφοιτητές της! Oι εικόνες της είναι γεμάτες εκτυφλωτικά χρώματα, πρόσωπα, φυτά, αντικείμενα και αισιοδοξία.
 
Θα ήθελες να μας πεις λίγα πράγματα για τη ζωή σου; Πότε ξεκίνησες να ζωγραφίζεις; Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την εικονογράφηση; 

Γεννήθηκα στο Nottingham της Μεγάλης Βρετανίας, όπου ζω τώρα. Ωστόσο, σπούδασα και έζησα το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μου στη Φρανκφούρτη. Δεν θα έλεγα πως είμαι ζωγράφος. Αποφάσισα να "ειδικευτώ" στην εικονογράφηση όσο σπούδαζα γραφιστική γιατί ήταν για μένα ο καλύτερος τρόπος να κερδίζω πολλά κοπλιμέντα από καθηγητές και συμφοιτητές μου!

Με τι είδους εικονογραφήσεις έχεις ασχοληθεί; Θα ήθελες να μοιραστείς κάποια ξεχωριστή εμπειρία σου στην εικονογράφηση ενός βιβλίου; 

Οι εικονογραφήσεις μου είναι συνήθως πολύχρωμες και περιλαμβάνουν ανθρώπους και φυτά. Επίσης, είναι κάπως "σπιτικές". Δεν είναι αφηρημένες, ούτε και αψηφούν τη φύση. Αν και, μερικές φορές, υπάρχουν πελάτες που το ζητούν αυτό, και μου αρέσει να δοκιμάζω οτιδήποτε. Δεν έχω κάποιου είδους μανιφέστο. Απλά προσπαθώ να ζωγραφίζω οτιδήποτε με διασκεδάζει. 


Υπάρχει κάποιο κείμενο, βιβλίο, παραμύθι, τραγούδι που θα ήθελες να εικονογραφήσεις και δεν το έχεις κάνει ακόμη;
Να πω την αλήθεια, όχι.  Αν και μου αρέσει το διάβασμα. Μια ταμπλόιντ εφημερίδα είναι ό,τι πρέπει! Πιστεύω πως είναι ευχάριστο να ζωγραφίζει κανείς οτιδήποτε, ανάλογα με τους περιορισμούς που έχει και με τον πελάτη για τον οποίο δουλεύει, σε περίπτωση υπάρχει κάποια συμφωνία.

Τι υλικά χρησιμοποιείς συνήθως; 
Μολύβι (γραφίτη) και μαύρο μελάνι. Το χρωμάτισμα γίνεται όλο ψηφιακά. 

Υπάρχει κάποια στιγμή της ημέρας που προτιμάς να εργάζεσαι; Ζωγραφίζεις πάντα στο σπίτι; 
Δουλεύω πάντα μα πάντα στο σπίτι. Δεν χρειάζομαι και πολύ χώρο και είναι ωραίο να μπορείς σηκώνεσαι, να τεντώνεσαι ή να χορεύεις γύρω γύρω όποτε θέλεις. Μου αρέσει να ξεκινώ αμέσως μετά το πρωινό, ώστε να βάζω μπρος τη δουλειά το συντομότερο. (Ακόμη τρέμω να ξεκινήσω μια καινούργια εικόνα). 
Τι υπάρχει στο γραφείο σου αυτή τη στιγμή; 
Εκτός από τα πράγματα της ζωγραφικής, μια συλλογή από μπολ και πιάτα, μια μεγάλη κούπα νερό, η βούρτσα για τα μαλλιά μου, η ενυδατική μου, το τηλέφωνο, το iPhone, to iPod, και ένας φουσκωμένος λογαρισμός για κάτι ζώνες γυμναστικής που έπρεπε να παραγγείλω από τις ΗΠΑ. 


Ετοιμάζεις κάτι αυτόν τον καιρό;
Προσπαθώ να κάνω κάτι σαν σίκουελ για το βιβλίο μου, που θα κυκλοφορήσει τον Απρίλιο από τις εκδόσεις Ilex/Octopus. Περιμένω νέα για ένα πιθανό πρότζεκτ και μόλις τελείωσα μια σημαντική δουλειά για τρία μεγάλα εντιτόριαλ. Οπότε, είμαι πολύ χαρούμενη που έχω μερικές μέρες ελεύθερες. 

Η εικονογράφηση είναι για σένα επάγγελμα ή χόμπι; Στη χώρα σου υπάρχει δυνατότητα βιοπορισμού από την εικονογράφηση; 
 
Αυτόν τον καιρό υποθέτω πως είναι περισσότερο επάγγελμα και λιγότερο χόμπι. Αν και το γεγονός ότι πληρώνεσαι να κάνεις κάτι δε σημαίνει πως παύει να αποτελεί και χόμπι, έτσι δεν είναι; Είμαι τυχερή που τα τελευταία δύο χρόνια μπορώ και δουλεύω ως εικονογράφος, αλλά είναι μόνο δυο χρόνια και έχω πάντοτε κατά νου πως η επόμενη δουλειά μπορεί να είναι η τελευταία. Τα γούστα αλλάζουν... Οπότε, ρώτα με ξανά σε σαράντα χρόνια!

Από ποιους εικονογράφους (κλασικούς ή σύγχρονους) έχεις εμπνευστεί; 

Τελευταία δεν έχω μελετήσει καθόλου τις δουλειές άλλων εικονογράφων, αλλά παλιότερα λάτρευα τα έργα του Nicholas Stevenson, της Julia Pott και φυσικά του ATAK. Υπάρχουν τόσο αστείοι άνθρωποι να παρατηρήσει κανείς έξω ή στην τηλεόραση, που το βρίσκω πολύ πιο εμπνευστικό. 

Η εικόνα διαμορφώνει τη φαντασία. Όταν ζωγραφίζεις, σκέφτεσαι ότι οι εικόνες θα ζωντανέψουν στη φαντασία των παιδιών;

  
Τα παιδιά και τα παιδικά βιβλία μού είναι κάπως ξένα από αυτή την άποψη, αλλά θα ήθελα να δουλέψω πάνω σ' αυτό γιατί με προσεγγίζουν εκδότες και μου λένε πως το στιλ μου θα ταίριαζε σε παιδικά. Προσωπικά, δεν θυμάμαι να σκέφτομαι και πολύ πάνω στις εικόνες των εικονογραφημένων βιβλίων. Αυτό που θυμάμαι είναι πως μου άρεσαν πολύ τα βιβλία που δεν είχαν εικόνες, αλλά δημιουργούσαν πολύ ζωντανές εικόνες μέσα μου.  Και τα μάνγκα, αργότερα.
 
Τι σχέση έχει ένας εικονογράφος με την παιδικότητα; Πόσο καθορίζουν τη δουλειά του οι παιδικές του αναμνήσεις;
   
Σίγουρα την καθορίζουν. Από τις δικές μου μπορεί να καταλάβει κανείς πόσο μου άρεσε το κινούμενο σχέδιο. Δεν ξέρω για την παιδική ηλικία, αλλά έχει πλάκα να κρύβω στις εικόνες μου πράγματα που αφορούν την εφηβεία μου. 

Παρόλο που οι χαρακτήρες που ζωγραφίζεις φαίνεται να είναι σοβαροί, ακόμα και ενοχλημένοι με κάτι, οι ζωγραφιές σου είναι πολύχρωμες και χαρούμενες. Δείχνουν μια ευχάριστη πλευρά της ζωής. Είσαι τόσο αισιόδοξη όσο αυτές; 

Χαχα, χαίρομαι πολύ που το βλέπεις έτσι! Αυτό είναι κάτι που θα ήθελα πολύ να δείξω, ότι μερικές αντιθέσεις συνυπάρχουν, δεν καταστρατηγούν η μία την άλλη. Μπορεί σε κάποιον να αρέσει να είναι θυμωμένος. Είναι πιθανό να είσαι ο χειρότερος και ο καλύτερος χαρακτήρας ταυτόχρονα.  Μου αρέσει να γκρινιάζω και να παραπονιέμαι όλη την ώρα, έχει πλάκα! Θέλω να θεωρώ τον εαυτό μου αισιόδοξο. Έτσι κι αλλιώς κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε με αυτά που διαθέτουμε και προσπαθούμε να έχουμε μια όμορφη ζωή. 

Τα έργα σου είναι γεμάτα λεπτομέρειες. Χρειάζεται χρόνος ώστε ο δέκτης να συλλάβει κάθε τους διάσταση. Λες και θέλεις να εκμεταλλευτείς τον χώρο για να προσθέσεις χρώματα, πρόσωπα, λουλούδια, αντικείμενα. Έχεις δοκιμαστεί ποτέ σε κάτι ασπρόμαυρο; 

Πράγματι! Το κάνω για να μη βαριέμαι βασικά. Παλιά συνήθιζα να κάνω πιο αυστηρά σχέδια, χωρίς να χρησιμοποιώ καθόλου τον υπολογιστή, αλλά όταν δουλεύω σε μια μεγαλύτερη εικόνα, προτιμώ να υπάρχει συνωστισμός, να γίνονται διάφορα πράγματα, ακόμη και αν είναι ασπρόμαυρη. Ένας καθηγητής μας στη γραφιστική μάς έλεγε να είμαστε "τεμπέληδες με έξυπνο τρόπο". Εγώ κάνω το αντίθετο. Είμαι "δουλευταρού με χαζό τρόπο". Μάλλον δεν είμαι και πολύ έξυπνη, αλλά έχω πολύ χρόνο και ενέργεια, οπότε κάνω αυτό που είναι απαραίτητο για να ψαρέψω κοπλιμέντα!

Τι σε εμπνέει στη ρουτίνα σου; Πώς θα όριζες την ευτυχία; 

Αυτά που με εμπνέουν πολύ στην καθημερινότητά μου είναι το Fitnessblender.com, οι εκπτώσεις του σούπερ μάρκετ, οι βιβλιοθήκες, οι κωμωδίες, το facebook, οι άνθρωποι της γειτονιάς μου, και πολλές πλευρές της Αγγλίας. Η ευτυχία, δεν ξέρω... Μήπως είναι αυτό που κάνουμε και όχι τόσο αυτό που είμαστε; Ίσως το να απαντάς σε ερωτήσεις για τον εαυτό σου και τη δουλειά σου, απολαμβάνοντας την ιδέα ότι σπάνια αξίζεις τόση προσοχή! 

***  

Για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τη Mouni Feddag ρίξτε μια ματιά εδώ

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου